NOKIAN HENKILÖAUTONRENKAAT

Ennenkokematonta pitoa

– Markkina-asema vahvistui ydinmarkkinoilla

Nokian Henkilöautonrenkaat -yksikkö kehittää, valmistaa ja markkinoi kesä- ja talvirenkaita henkilö- ja jakeluautoihin sekä katumaastureihin. Päätuotteita ovat nastalliset ja nastattomat talvirenkaat sekä korkean nopeusluokan kesärenkaat, jotka ovat rengasalan nopeimmin kasvavia ja katteeltaan parhaita tuotesegmenttejä. Yhtiön tärkeimmät brändit ovat Nokian Hakkapeliitta, Nokian Hakka ja Nokian Nordman. Talvirenkaiden osuus yksikön kappalemääräisestä myynnistä oli 79 % vuonna 2013.

Renkaiden tuotekehitys tehdään pääosin Suomessa. Renkaat valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa, Suomessa Nokialla ja Venäjällä Vsevolozhskissa, ja ne myydään jälkimarkkinoilla. Päämarkkinat ovat Pohjoismaat, Venäjä ja muut IVY-maat, muu Eurooppa sekä Pohjois- Amerikka.

Vuonna 2013 uuden sukupolven Hakkapeliitat ja markkinaosuuksien kasvu

Nokian henkilöautonrenkaiden liikevaihto kasvoi Pohjoismaissa ja Keski-Euroopassa ja oli yli 1,1 miljardia euroa. Liikevoittoa tuli lähes 380 miljoonaa euroa.

Nokian Renkaat on markkina- ja hintajohtaja Pohjoismaissa sekä Venäjällä ja IVY-maissa, ja kasvaa Keski-Euroopan premium-markkinassa. Yhtiö kasvatti vuonna 2013 markkinaosuuttaan Venäjällä ja IVYmaissa laajentuvan jakelun ja brändin korkean tunnettuuden ansiosta. Myös Pohjoismaissa ja Keski-Euroopassa yhtiö voitti markkinaosuuksia, erityisesti talvirenkaissa sekä SUV-talvi- ja kesärenkaissa.

Vuonna 2013 vietiin läpi merkittävä talvirenkaiden tuotevalikoimauudistus, jonka aikana lanseerattiin viisi uutta tuoteperhettä, mukaan lukien uuden sukupolven nastarengas Nokian Hakkapeliitta 8 sekä nastattomat Nokian Hakkapeliitta R2 ja Nokian Hakkapeliitta R2 SUV. Pohjoismaisten tuotteiden lisäksi Nokian Renkaat esitteli kaksi uutta talvirengasta Keski-Euroopan ja Pohjois-Amerikan markkinoille: Nokian WR SUV 3 ja Nokian WR G3.Hloauto

Uusi Nokian Hakkapeliitta 8 on dominoinut autolehtien talvirengastestejä voittaen käytännössä ne kaikki. Myös Keski-Euroopassa talvirengastestit toivat Nokian Renkaille voittoja ja muita palkintosijoja. Uusi kesärengasvalikoima, kärkituotteina Nokian Hakka Black, Nokian Hakka Blue, Nokian Hakka Green ja Nokian Line, toi useita voittoja autolehtien rengastesteissä ydinmarkkinoilla ja Keski-Euroopassa.

Tuotantokapasiteetti kasvoi, kun Venäjän-tehtaiden linjat 12 ja 13 otettiin käyttöön Venäjällä. Nokian ja Vsevolozhskin tehtaiden yhteenlaskettu tuotanto vuonna 2013 oli 15,0 miljoonaa henkilöautonrengasta. Yhtiön henkilöauton renkaista 80 % valmistettiin Venäjällä. Venäjäntuotannon osuuden kasvu paransi kustannusrakennetta ja tuottavuutta.

Muita Nokian Renkaiden menestystarinoita vuonna 2013 olivat hintaposition ja bruttokatetason säilyttäminen tiukassa ympäristössä, parantunut toimituskapasiteetti ja sujuva sesonkilogistiikka, kasvanut online-myynti sekä kiinteiden kustannusten tiukka kontrolli.