In English

Sesonginhallinta – tärkeä kilpailuetu


Tärkeimmillä markkinoilla toimii konsernin oma myyntiyhtiö tai edustaja, jolla on oma myyntiorganisaationsa. Tyypillisiä asiakkaita ovat alueelliset rengastukkurit, rengasketjut, autokauppaketjut ja uusimpana ryhmänä verkkokaupat. Asiakkaiden liiketoiminnassa Nokian-merkkisten renkaiden myynnillä on suuri painoarvo ja heillä on myös valmius ja halu tukea ja rakentaa Nokian-brändiä.

Keskiössä joustava logistiikka

Nokian Renkaat panostaa voimakkaasti logistiikkansa jatkuvaan kehittämiseen. Renkaiden hyvä saatavuus sekä nopeat ja täsmälliset toimitukset ovat yhä tärkeämpiä tekijöitä asiakkaiden toimittajavalinnassa. Toimiva logistiikka vahvistaa osaltaan myös Nokian Renkaiden hintapositiota markkinassa.

Nokian Renkaiden innovatiiviset logistiikkaratkaisut sisältävät tilausjärjestelmien integraatiot asiakkaiden kanssa, asiakkaan mukaan räätälöidyt asennus- ja pakkauslinjat, sähköiset kuljetusdokumenttien siirrot sekä konttitoimitusten hyödyntäminen välivarastointimuotona. Lisäämällä pienempiä aluevarastoja yhtiö tavoittelee laajempaa asiakaskuntaa, lisää myyntiä sekä nopeampia toimituksia.

Voimakas läsnäolo vähittäiskaupassa tuo kilpailuetua

Nokian Renkaat on määritellyt strategiassaan pyrkimyksen päästä lähemmäs tuotteen loppukäyttäjää. Mitä kattavammin yritys pystyy kontrolloimaan tuotteidensa jakelua, sitä tehokkaammin voidaan keventää toimitusketjun väliportaiden aiheuttamia kustannuksia, ja sitä paremmin ymmärretään loppukäyttäjää ja hänen ostopäätöstensä perusteita. Laajentamalla jakeluverkostoa saadaan myös enemmän näkyvyyttä ja suosittelijoita omille tuotteille.

Nokian Renkaiden hallitsemalla Vianor-rengasketjulla on tärkeä ja kasvava rooli Nokian-merkkisten renkaiden myynnissä, sillä merkittävä osa konsernin kaikkien tuoteryhmien myynnistä kulkee Vianor-myyntipisteiden kautta. Vianor-ketjun laajentamisen lisäksi Nokian Renkaat rakentaa ”Nokian Tyres Authorized Dealer” -verkostoa, jossa asiakas sitoutetaan tavoitteelliseksi jälleenmyyjäksi koulutusta, markkinointiyhteistyötä ja lisäpalveluja sisältävällä sopimuksella. Nokian Renkailta jälleenmyyjät saavat myytäväkseen vahvan brändin ja valikoimaansa innovatiivisia, jatkuvasti uudistuvia huipputuotteita, joiden myynti oli niille kannattavaa liiketoimintaa. Erityisesti sesonkiajan tehostettu asiakaspalvelu ja Vianor-verkoston hyödyntäminen lähetyspisteinä varmistavat, että jälleenmyyjät saavat tilaamansa renkaat myös sesongin kiireisimpinä viikkoina, kun renkaiden kysyntä on huipussaan.



Kohdemarkkinat
Vuonna 2013 Nokian Renkaita myytiin 67 maassa. Venäjä, Suomi, Saksa, Ruotsi ja Norja muodostivat 74 % valmistustoiminnan myynnistä.

Myyntiyhtiöt
Suomi (emoyhtiö), Ruotsi, Norja, Venäjä, Ukraina, Valko-Venäjä, Kazakstan, Saksa, Sveitsi, Tsekin tasavalta, USA, Kanada ja Kiina.

Vianor
Yhteensä 1 206 myyntipistettä 27 maassa (183 omaa ja 1023 franchising- ja partnerpistettä). Pohjoismaat ja Baltia 297, Venäjä ja IVY-maat 621, Keski- ja Itä-Eurooppa 238, USA 50 myyntipistettä.

Nokian Tyres
Authorized Dealers (NAD) 
Vuonna 2013 allekirjoitettiin sopimukset 432 myyntipisteen liittämisestä verkostoon Italiassa, Saksassa, Kiinassa, Bulgariassa ja Ukrainassa. Tavoitteena on laajentua 4–5 uuteen maahan ja tuplata NAD:ien määrä vuonna 2014.

Venäjä
Hakka Guarantee -jälleenmyyjät ja muut Nokian Renkaiden kanssa Venäjällä läheisessä yhteistyössä toimivat vähittäismyyjäkumppanit muodostavat lähes 3 300 myyntipisteen suuruisen verkoston rengasliikkeitä, Vianoreita, autoliikkeitä ja verkkokauppoja. Venäjällä lanseerattiin myös uusi partnerketju NTYRE, jonka 12 ensimmäistä myyntipistettä avattiin.