Talviturvallisuuden kärkipaikalla

Nokian Renkaiden tuotekehityksen kokemus ja ennakkoluuloton asenne on jo yli 80 vuoden ajan tuottanut turvallisuutta ja ajomukavuutta edistäviä patentoituja ratkaisuja pohjoisen vaativiin oloihin. Vuonna 2013 lanseeratun uuden Hakkapeliitta-talvirengassukupolven mainio testimenestys ydinmarkkinoilla vankisti yhtiön asemaa maailman parhaiden talvirenkaiden valmistajana.

Huolellisesti eri markkinoille räätälöity kattava tuotevalikoima uudistuu nopeasti: uusien tuotteiden osuus on vähintään neljännes vuotuisesta liikevaihdosta. Uusilla tuotteilla yhtiö vahvistaa asemaansa ja säilyttää haluamansa hinta- ja katetason kovassa kilpailussa.

Yli puolet tuotekehityspanostuksista käytetään tuotteiden testaamiseen. Yhtiö testaa autenttisissa olosuhteissa Ivalossa, Suomen Lapissa. Napapiirin pohjoispuolella kehitetään testivoittajarenkaat, joiden toimintaan kuluttajat ympäri maailman voivat luottaa. Hyvä talvirengas toimii loogisesti ja yllätyksettömästi kaikissa tilanteissa.

Jatkuvaa uudistumista

Talvirenkaan keksijän kehitystyötä ohjaa kestävän turvallisuuden periaate: renkaan turvallisten ominaisuuksien tulee säilyä lähes muuttumattomina tuotteen käyttöiän ajan. Kestävän turvallisuuden periaate pitää sisällään myös lupauksen ympäristöystävällisten tuotteiden ja tuotantoteknologian kehittämisestä.

Nokian Renkaat siirtyi ensimmäisenä rengasvalmistajana maailmassa käyttämään tuotannossaan pelkästään puhdistettuja, matalaaromaattisia öljyjä. Polttoaineen kulutusta, melua ja haitallisia päästöjä vähentävät ympäristöystävälliset tuotteet sekä luonnonmukaiset materiaalit viitoittavat tietä myös tulevaisuudessa. Kumisekoituksiin lisätty rypsiöljy tuo talvirenkaaseen repimislujuutta sekä lisää lumija jääpitoa. Kesärenkaissa käytetty mäntyöljy parantaa kulumiskestävyyttä.

Jatkuvat investoinnit uusiin tuotteisiin ja monipuoliseen testaukseen mahdollistavat sen, että yhtiö kykenee kehittämään ainutlaatuisia innovaatioita hyödyntäviä testivoittajatuotteita vuodesta toiseen. Aidoissa käyttöolosuhteissa ja laboratorioissa tapahtuva intensiivinen testaaminen, talven ja tuotteiden kaikkien elementtien ja ominaisuuksien perinpohjainen ymmärtäminen palvelevat kehitystyön tärkeintä päämäärää eli kuluttajien turvallisuutta.

Vuonna 2013 korkean jääpidon omaavia ns. pohjoismaisia talvirenkaita oli 56 % koko talvirengasvalikoimasta. Polttoaineenkulutusta alentavien erityisen alhaisen vierintävastuksen renkaiden osuus oli 64 %. Kesärengastuotteista 61 % kuului erittäin korkean märkäpidon kategoriaan. Alhaisen vierintävastuksen ja korkean märkäpidon huippurenkaat vastaavat EU:n luokittelujärjestelmän A-, B- ja C-luokkia.

Monipuolista testausta

Ilmastonmuutos asettaa talvirenkaille uusia vaatimuksia. Renkaiden on taattava autoilijalle turvallinen pito sekä lumisilla ja jäisillä että sohjoisilla ja märillä teillä. Yhtiö tekee tiivistä yhteistyötä johtavien autonvalmistajien kanssa. Täysin uuden henkilöautonrenkaan kehittäminen kestää 2–4 vuotta.

Vuosi vuodelta kasvavassa Ivalon testikeskuksessa ”White Hell” talviautoilun ääritilanteita simuloidaan marraskuusta toukokuuhun, yöllä ja päivällä. Monipuolinen Nokian-testikeskus tarjoaa joustavat ja ainutlaatuiset olosuhteet mm. suurnopeuskuvaustekniikan hyödyntämiselle ja sohjoliirtotestaukselle. Kattavien tulosten keräämiseksi renkaita testataan myös useilla ulkomaisilla radoilla. Omien testien lisäksi myös pohjoismaiset taksiyrittäjät osallistuvat kestotestaukseen ja uusien rengamallien haastavaan kehittämiseen.

Nokian Renkaiden tuotteiden kulumiskestävyys perustuu huolelliseen rakennekehitykseen ja testaukseen. Alan viimeisintä tekniikkaa edustavat koestuskoneet mahdollistavat kumisekoitusten, pintamallien ja rengasrakenteiden ominaisuuksien aikaisempaa tehokkaamman vertailun. Testaustoiminnan korkea taso sai vahvistuksen, kun FINAS (Finnish Accreditation Service) hyväksyi yhtiön akkreditoiduksi testauslaboratorioksi.

Testausta äärirajoilla Ivalon testikeskus ”White Hell”

Suomen Lapin ainutlaatuisissa oloissa renkaista otetaan mittaa vuorokauden ympäri, yli 20 testiradalla. Tinkimättömän testauksen ja pitorajojen uhmaamisen päämääränä ovat yhä paremmat talvituotteet: enemmän turvallisuutta, enemmän mielenrauhaa. Mikäli rengas toimii maailman vaativimmissa talvioloissa, se toimii kaikkialla.

• Maailman pohjoisin testikeskus
  • Testialueen koko yli 700 hehtaaria
  • Lämpötilan vaihtelut vuorokaudessa jopa 40°C
  • Testausta 6 kk vuodessa
  • Yli 20 000 talvirengasta
  • Enemmän kuin 40 000 testikilometriä kaudessa
  • Testiratana myös 700 m pitkä jäähalli

Maailman ensimmäinen talvirengas esiin ponnahtavilla nastoilla

Vallankumouksellinen Nokian Hakkapeliitta -konseptirengas ja sen uniikki nastateknologia viitoittavat tulevaisuutta. Kuljettaja voi napin painalluksella saada pitoa parantavat nastat ponnahtamaan esiin. Kun nastoja ei tarvita, nastat vedetään takaisin renkaaseen.

Talvirenkaan keksijän hybridirengas yhdistää kuluttajien mieltymykset: nastarenkaan ääriolojen turvallisuuden ja nastattoman talvirenkaan ajomukavuuden. Kuivalla tiellä ja tasaisissa talviolosuhteissa ajetaan ilman nastoja, jäisellä kelillä voidaan turvautua nastoihin. Kaikkien neljän renkaan nastat nousevat tai laskevat yhtä aikaa. Nastan runko pysyy koko ajan paikallaan, liikkuva osa on nastan keskellä oleva kovametallitappi.

Talvirenkaan syntymästä 80 vuotta
Maailman ensimmäinen talvirengas oli Kelirengas

Talvirenkaan koti on luonnollisesti pohjoisessa. Nokian Renkaat kehitti ja valmisti maailman ensimmäisen talvirenkaan viimaan ja pakkaseen vuonna 1934. Kaksi vuotta myöhemmin pohjoisen talveen syntyi henkilöautoihin suunnattu Nokian Hakkapeliitta, legendaarinen talvikelien voittaja.

Kelirengas oli suunniteltu kuorma-autoille, joita olikin linja-autojen ohella suurin osa 1930-luvun liikenteestä. Talvinen tiemaisema oli harvaan ajettu, kapea ja usein auraamaton. Ensimmäiset Kelirenkaat valmistettiin koossa 7.50 – 20. Pysyminen tiellä pehmeässä lumikelissä oli Kelirenkaan tärkein tehtävä. Voimakas pintakuviointi teki Kelirenkaasta talvirenkaan, sillä poikittaiset urat pureutuivat lumeen hammaspyörän lailla. Väljä kuvio puhdistui hyvin lumesta ajon aikana, mikä paransi pitoa. Koko renkaan idea perustuikin hyvään tarttumapintaan. Kuten mainoksessakin todettiin ”jarrutus tuli tehokkaaksi – kaarteet ja käännökset onnistuivat ilman sivuluistoa”.

• 1898 Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö perustetaan
  • 1932 Henkilöautonrenkaiden tuotanto alkaa Nokialla.
  • 1934 Maailman ensimmäinen talvirengas ”Kelirengas”.
  • 1936 Legendaarinen Hakkapeliitta-talvirengas kehitetään.
  • 1961 Ensimmäinen nastoitettavaksi suunniteltu talvirengas. Kometa-Hakkapeliitta.
  • 2002 Maailman ensimmäinen W-nopeusluokan (270 km/h) talvirengas Nokian WR.
  • 2006 Maailman suurin henkilöautojen talvirengas 22-tuuman Nokian Hakkapeliitta Sport Utility 5.
  • 2013 Uusi Hakkapeliitta-talvirengassukupolvi. Nokian Hakkapeliitta 8 ja Nokian Hakkapeliitta R2.
  • 2013 Jäälläajon maailmanennätys, 335,71 km/h ja Nokian Hakkapeliitta 8

Jäälläajon uusi maailmanennätys
Pidon rajamailla

Huikea jäälläajon maailmanennätys syntyi, kun Nokian Renkaiden testikuljettaja Janne Laitinen viiletti 335,713 kilometrin tuntinopeutta (208,602 mailia tunnissa) Pohjanlahden jäällä. Huimavauhtisessa ajossa renkaisiin kohdistui suunnaton voima. Testiauto eteni kumpuilevalla jääradalla yli 93 m/s, nastan iskiessä jäähän 43 kertaa joka sekunti. Ennen kokemattoman pidon ja nopeuden varmisti uusi Nokian Hakkapeliitta 8 -nastarengas.

Kuljettaja: Testikuljettaja Janne Laitinen
Auto: Audi RS6