NOKIAN KUORMA-AUTONRENKAAT

Markkinaosuudet nousivat ydinmarkkinoilla

Nokian Kuorma-autonrenkaat -yksikkö keskittyy vaativien olosuhteiden kuorma-autonrenkaisiin ja pinnoitustuotteisiin. Päämarkkina-alueita ovat Pohjoismaat ja suurimmat kasvun mahdollisuudet ovat Venäjällä, muissa IVY-maissa sekä Keski- ja Etelä-Euroopassa.

Laadukkaat renkaat kehitetään Suomessa ja valmistetaan sopimusvalmistuksena tehtaissa, joiden laatutaso vastaa Nokian Renkaiden korkeita vaatimuksia. Tuoteuutuudet, kuten Nokian Hakkapeliitta Truck -tuoteperhe, vahvistavat entisestään korkealuokkaista talvirengasvalikoimaa.

Pinnoitusmateriaalit, joita käytetään pääasiassa kuorma-autonrenkaissa ja työkonerenkaissa, valmistetaan Nokian-tehtaassa. Tärkeimpiä pinnoitustuotteita ovat kuorma-autonrenkaiden talvipinnat.

Tiivis ja luottamuksellinen yhteistyö liikennöitsijöiden ja kuljetusyritysten kanssa mahdollistaa tuloksellisen tuotekehityksen.
Renkaiden – uusien tai pinnoitettujen – tulee toimia luotettavasti, kestää ja pitää moitteettomasti. Renkaiden matala vierintävastus vähentää polttoaineenkulutusta, mikä on erityisen tärkeää ammattiajossa.

Kannattavaa toimintaa kevyellä rakenteellaTruck

Vuonna 2013 kuorma-autonrenkaiden markkina oli haastava, kun kysyntä Pohjoismaissa heikkeni. Nokian Kuorma-autonrenkaiden liikevaihto kuitenkin nousi 54 miljoonaan euroon ja liikevoitto 10 miljoonaan euroon. Parantunut tuotevalikoima sekä premium- että standardirenkaissa kasvatti Nokian kuorma-autonrenkaiden markkinaosuutta ydinmarkkinoilla Pohjoismaissa ja Venäjällä. Premiumtalvirengas Hakkapeliitta Truck:in osuus kokonaismyynnistä nousi. Yksikkö jatkoi myös laajentumistaan Venäjälle ja IVY-maihin ”Vianor Truck” -palvelukonseptia hyödyntäen.

Kuorma-autonrenkaat-yksikkö on sisällytetty Raskaat Renkaat -tulosyksikköön vuoden 2014 alusta alkaen.