Vahvistuva markkina-asema
– tavoitteena kasvu

Hyvä lukija,

Markkinajohtajuutemme vahvistui edelleen Venäjällä ja Pohjoismaissa vuonna 2013, kun onnistuimme jälleen sekä kasvattamaan markkinaosuuttamme että laajentamaan jakeluamme. Huolimatta vastatuulesta markkinoilla, säilytimme kohtuullisen hyvän kannattavuuden ja tuotimme vahvan kassavirran vuonna 2013. Yhtiö on nettovelaton ja tase on vahva, mikä tarjoaa meille hyvän pohjan luoda lisää kasvua ja kasvattaa omistaja-arvoa.

Vaikka maailmantalous on näyttänyt vahvistumisen merkkejä vuoden 2013 loppupuolelta lähtien, talouden epävarmuus ja hidas kasvu pitivät kuluttajaluottamuksen ja –hankintojen kehityksen koko vuoden tasolla vaatimattomana. Pohjoismaiden talouksien kehitys oli suhteellisen vakaata, kun taas Venäjän yleensä nopeampi kasvuvauhti putosi 1,3 %:iin. Euroopan talous alkoi kesän 2013 aikana kasvaa 18 kuukauden taantuman jälkeen.

Nokian Renkaiden myynti Pohjoismaissa oli jälleen vahvaa; ennestään vankkaa markkina-asemaamme paransi myynnin selvä kasvu erityisesti Ruotsissa. Markkinaosuutemme talvirenkaissa nousi Pohjoismaissa kaikkien aikojen ennätyslukemiin. Venäjän myyntimme kasvu veti henkeä, vaikka onnistuimme heikommassa markkinatilanteessakin jälleen kasvattamaan selvästi talvirengasmyyntiämme. Yksi vuoden kohokohdista oli myynnin kääntyminen selvään kasvuun Keski-Euroopassa. Jakeluverkostomme laajentaminen Keski-Euroopassa alkaa kantaa hedelmää, kun myyntimme kasvaa nopeammin kuin keskimääräinen markkinakysyntä. Kasvoimme selvästi Saksassa, Puolassa ja Ranskassa.

Saavutimme kohtuullisen hyvän taloudellisen tuloksen vuonna 2013. Myyntimiximme oli vahva, turvaten keskihinnan pysymisen lähes ennallaan haastavassa markkinatilanteessa. Katetasomme oli hyvä, kun taas tulokseemme vaikuttivat ristiriitaiset tekijät: toisaalta vahva myötätuuli raaka-ainekustannuksissa antoi tukea ja toisaalta Venäjän ruplan epäsuotuisa kurssikehitys ja vaativa hinnoitteluympäristö heikensivät kokonaisuutta.

Suhteellisen hyvä tuotannon käyttöaste ja Venäjän-tehtaan kasvanut osuus tuotannosta kompensoivat kasvaneita poistoja ja markkinointikustannuksia. Viimeisellä neljänneksellä nettotuloksemme sai kuitenkin kovan kolauksen Suomessa määrättyjen 100,3 miljoonan euron lisäveromaksujen vuoksi. Olemme vahvasti eri mieltä verotuspäätöksestä, joka on käsityksemme mukaan lainsäädännön ja verosopimusten vastainen. Valitamme päätöksestä kaikkiin tarvittaviin oikeusasteisiin ja uskomme päätöksen muuttuvan.

Menestyksen avaimet käsissämme

Suuntaamme tulevaisuuteen luottavaisina, kun kysyntä kohdemarkkinoillamme näyttää merkkejä vahvistumisesta. Kasvu on yhä hidasta Venäjällä ja Pohjoismaissa, mutta sekä Keski-Euroopan että Pohjois- Amerikan odotetaan piristyvän selkeämmin.

Aiomme vahvistaa edelleen asemaamme johtavana talvirengasvalmistajana. Vuonna 2013 toteutimme talvirenkaiden tuotevalikoiman perusteellisen uudistuksen, yhteensä viisi uutta tuoteperhettä. Yhtiön kaikkien aikojen suurin lanseeraus sisälsi uuden sukupolven nastarenkaan Nokian Hakkapeliitta 8:n sekä nastattoman Nokian Hakkapeliitta R2:n, joilla tavoitellaan lisää kasvua ydinmarkkinoilla. Lisäksi Nokian Renkaat toi kaksi uutta talvirengasta Keski-Euroopan ja Pohjois-Amerikan markkinoille. Uusi Nokian Hakkapeliitta 8 on dominoinut autolehtien talvirengastestejä voittaen käytännössä ne kaikki. Myös Keski-Euroopassa talvirengastestit toivat Nokian Renkaille voittoja ja menestystä sikäläisillä avainmarkkinoilla. Uusi kesärengasvalikoima toi useita voittoja autolehtien rengastesteissä ydinmarkkinoilla ja Keski-Euroopassa. Kaiken kaikkiaan tuotetarjontamme on tällä hetkellä parempi kuin koskaan. Odotan tämän näkyvän myynnissämme ja markkinaosuuksissamme jo vuonna 2014.

Vahva jakelu on yksi tärkeimmistä kilpailutekijöistämme. Jakeluverkostomme laajentaminen jatkui vuonna 2013, kun avasimme 169 uutta Vianor-myymälää, kokonaismäärän kasvaessa 1 206:een 27 maassa. Venäjällä Nokian jakeluyhteistyöverkostoissa on lähes 3 300 rengasliikettä ja autokauppaa. Uusi, kevyempi kumppanuusmallimme Nokian Tyres Authorized Dealer (NAD) lähti myös liikkeelle, kun Euroopassa ja Kiinassa solmittiin yhteensä 432 yhteistyösopimusta. Tavoitteemme on jatkaa jakelumme laajentamista avaamalla 140 uutta Vianor-pistettä ja tuplaamalla NAD:ien lukumäärä vuonna 2014.

Jatkoimme tuottavuutemme ja teollisen rakenteemme kehittämistä. Otimme Venäjän-tehtaallamme käyttöön kaksi uutta tuotantolinjaa (linjat 12 ja 13), minkä ansiosta vuosikapasiteettimme Venäjällä nousi yli 15 miljoonaan renkaaseen. Meillä on valmius vastata markkinoiden kasvuun lisäämällä tuotantoa nopeasti ilman suuria investointeja.

Lopuksi haluan kiittää asiakkaitamme, henkilöstöämme ja muita sidosryhmiämme menneestä vuodesta. Emme saaneet mitään helpolla, mutta yhteistyömme aidossa hakkapeliittahengessä mahdollisti saavuttamamme tulokset. Olemme sitoutuneet tekemään tulevista vuosista jatkoa menestystarinaamme.

Kim gran allekirjoitus

Kim Gran